אני רוצה בירה מסוג עם גוף , וגיזוז .

אני רוצה שתחושת האלכוהול תהיה , והמרירות .

כוסות בירה – המדריך המלא והמקיף

פורסם ב מאת יוחאי מיטל

עולם הבירה הוא עולם חוויתי, המספק גירוי לכל החושים – ראיה, ריח, טעם, מישוש ואפילו שמיעה. לכן, יש השפעה גם לצורת הכוס ממנה אנו לוגמים.
צורת הכוס משלימה את חווית השתיה מכמה בחינות: לעיתים מדובר על ההיסטוריה, כשיש כוסות שמלוות סגנונות מסויימים שנים רבות, וכבר הפכו לחלק בלתי נפרד מהשתיה (וכל זה עוד מבלי לדבר על כוסות ממותגות); לעיתים מדובר על צורת הכוס, אשר נועדה להבליט מאפיינים חושיים אלו ואחרים ולעיתים מדובר פשוט על פניה לאסטתיקה ולחוש ההומור שלנו.

במדריך זה אשתדל לסקור באופן מתומצת אך מקיף את כל סוגי הכוסות שאני יכול להעלות על דעתי, והסגנונות אליהם הן תואמות.
מוכנים?
מתחילים:

כוסות קלאסיות

שייקר / פיינט קוני

כוס השייקר פופולארית עד היום בארה"ב, וגם בישראל, בנפח שונה. נקראת "שייקר" כיוון שהיא גם יכולה להוות את חציו הלא מתכתי של שייקר בוסטון. צורת הקונוס מסייעת באיחסון נוח של הכוסות זו בזו.
כוס זו, בעלת נפח של פיינט אמריקני בארה"ב (473 מ"ל) לעיתים משמשת גם בארץ במידה זו, שזה די מכעיס, ולעיתים משמשת גם ככוס שליש (330 מ"ל) בישראל.
לרוב מדובר על כוס מזכוכית עבה יחסית, דבר האמנם מקנה לה עמידות כלשהי בפני שבירה,  דבר שחיוני לבעל הפאב, אך גם "גונב" הרבה מהקור של הבירה.
סגנונות בירה אופייניים: משמשת באופן גנרי לכל סוגי הבירה, לא מעצימה אף מאפיין.

פיינט

מצגת זאת דורשת JavaScript.

הפיינט היא בלי ספק הכוס של בריטניה.
פיינט בריטי, בנפח 568 מ"ל, יגיע בשתי צורות אופייניות:
נוניק פיינט (NONIK כקיצור של No-Nick) בעלת הבליטה ההיקפית, אמנם פותח בארה"ב אך הפך פופולארי גם בבריטניה. הבליטה ההיקפית היא למעשה שידרוג של כוס השייקר פיינט, ומסייעת מכמה בחינות: אחיזה משופרת (כוס רטובה פחות מחליקה מהיד), מניעה של הכוסות מלהידבק כשהן מאוחסנות זו בזו, וגם חוזק מבני (על פי וויקיפדיה – 40% חזקה יותר).
סגנונות בירה אופיניים: מתאימה לכל סוגי הבירות הבריטיות.

טוליפ פיינט בעלת החמוקיים העגולים ("טוליפ" על שם פרח הצבעוני) מוכרת גם מאוד בתור "כוס גינס". נחשבת למעט נוחה יותר לאחיזה עקב הבסיס הצר יותר, וככזו שמציגה גם גוונים עמוקים יותר של הבירה, עקב שני הקטרים ויכולת העברת אור שונה במשקה. ה"קערה" הרחבה תומכת היטב בראש קצף קרמי וגדול של בירות הנמזגות בחנקן.
סגנונות בירה אופיניים: סטאוט אירי, אייריש רד אייל, בירות איריות ובריטיות, בירות שנמזגת בחנקן.

מאג

מצגת זאת דורשת JavaScript.

כוס המאג (מכונה גם "סיידל" -"Seidel") מופיעה גם היא בשתי צורות פופולאריות: חלקה או עם גומות. גרסת הגומות קיימת גם בצורתה המוגדלת בנפח ליטר – "מאס" ("MASS") המוכרת מאוד מפסטיבל האוקטוברפסט ומשמשת לשתיית הסגנון האופייני.
זו כוס אהודה על בעלי בארים ומסעדות גם בגלל המראה הקלאסי שלה וגם בגלל התכונות המכאניות: הידית, הזכוכית העבה והמימדים הנמוכים הופכים את הכוס לקשה להפלה ולשבירה.
סגנונות בירה אופיניים: לאגרים גרמניים, פורטרים, סטאוטים, בראון איילים ובאופן כללי בירות בהן האיזון הוא יותר מאלטי ופחות כשותי.

סטיין

משמעות  המילה "סטיין" בגרמנית היא "אבן", ואכן – כוסות אלו לרוב יהיו מיוצרות מקרמיקה / פורצלן (אך גם גרסאות עץ ומתכת קיימות). אמנם המילה היא גרמנית, אך השימוש בה לסוג הכוס הזה הוא דווקא מהשפה האנגלית, ולא נעוץ במסורת הגרמנית (כך טוען האינטרנט, בגרמנית אומרים "Krug / Humpen"). לרוב יהיו מעוטרות ומצויירות באופן בווארי נוסטלגי ומהודרות במכסה מתכת בעל מנוף פתיחה בעזרת האגודל. ההסבר הפופולארי הוא שמכסה זה התפתחת בימי המגיפה השחורה כדי למנוע מזבובים נשאי מחלות מלהיכנס לבירה.
משמשת בעיקר ככוס תצוגה לאספנים ובתי עסק.
סגנונות בירה אופיניים: לאגרים גרמניים

וייצן

כוס בירת חיטה בווארית. תופיע עם וריאציות שונות בעיצוב אך תמיד תהיה רחבה בחלק העליון, צרה בשליש התחתון ומתרחבת שוב בבסיס. צורה אופיינית זו מסייעת בכמה בחינות: קלות אחיזה בצוואר הצר, מקום לראש קצף גדול ומרשים, הצגת הגוונים השונים  של הבירה עקב הקטרים השונים וערבול המשקה על פני הדופן בעת השתיה, דבר העוזר לשמר ראש קצף גדול וארומטי.
סגנונות בירה אופיניים: חיטה בווארית – וייסביר.

גביע

יש שיחלקו את סוג הכוס הזה לשניים – Chalice ו-Goblet, אך אנחנו נתייחס אליו כרגע כאותו סגנון.
מדובר על כוסות בעלות זכוכית עבה ורגל או ארוכה וצרה או קצרה ועבה (דבר המסייע ליציבות), קערה גדולה, לעיתים עם חריטה בתחתית (המסייעת בשחרור גז ושמירה על ראש קצף). פעמים רבות יהיו מעוטרות בלוגו ופסי צבע מתכתיים על שפת הכוס.
סגנונות בירה אופיניים: איילים בלגיים וצרפתיים בחוזק אלכוהולי גבוה, כגון דובל, טריפל, קוואדרופל, בירות טארפיסטיות.

טוליפ

כוס הדומה הן לגביע והן לסניפטר. בנויה מרגל קצרה, קערה גדולה ורחבה, ושפתיים הנפתחות כלפי חוץ (לעיתים מעט ולעיתים יותר).
חלק מיצרני הכוסות מוסיפים חריטה בתחתית המסייעת בשחרור גז ושמירה על ראש קצף גדול ומרשים (כגון הכוס של דובל).
כוס זו מתאימה לבירות בעלות אחוז אלכוהול בינוני-גבוה, גיזוז חזק וראש קצף גדול ומרשים.
סגנונות בירה אופיניים: בלונד בלגי, אייל זהוב חזק, סייזון, דובל, טריפל, קוואדרופל ואפלו מיני IPA.

סניפטר

כוס קוניאק, או לעיתים וריאציה שלה עם שפתיים יותר רחבות. קטנה, נמוכה ועגלגלה, בעלת פתח צר יותר מחלק התחתון של הקערה.
סגנונות בירה אופיניים: בירות בעלות אחוז אלכוהול גבוה כגון בארלי ווין, אייסבוק, אימפריאל סטאוט ועוד.

טאמבלר

מוכרת בעיקר כ"כוס של הוגארדן", כוס הטאמבלר נראית כמו צנצנת ובעלת אותו חן. נועדה להדגיש את האופי ההיסטורי הכפרי והמחוספס של סגנון החיטה הבלגית, ובבלגיה משמשת גם ללגימת סגנונות נוספים.
סגנונות בירה אופיניים: ויטביר, גז.

חליל

סגנון החליל יופיע גם הוא במספר צורות הנבדלות בקימור השוליים, החל מעגלגלות ודמויות כוס שמפניה כבתמונה, ועד ישרות לחלוטין.
כך או כך – תמיד יהיו הכוסות צרות, ארוכות וגבוהות, ובעלות רגל, ועשויות זכוכית דקה יחסית.
הסגנון נועד להציג את האופי המרענן והמוגז של הבירה (שוב, כמו שמפניה) ולכן יתאים לסגנונות אירופאיים קלי גוף, מוגזים היטב ומרעננים, ולא לסגנונות עכורים, כבדים או בעלי גיזוז נמוך.
סגנונות בירה אופיניים: קלאסי לסגנון הלמביק ולפילס גרמני.

סטנג

הכוס הקלאסית של סגנון הקולש הגרמני מהעיר קלן.
כוס צרה וגבוהה, מזכוכית דקה עם תחתית עבה, בנפח של 200 מ"ל. כוס זו מציגה לראווה את הצלילות הגבוהה של הבירה, ושטח הפנים הנמוך שלה מרכז את כל הארומות העדינות ישר מתחת לאף. כמות הבירה הקטנה שהכוס הזו מכילה מסייעת לשתיה זריזה של בירה קרירה וטריה, שאינה מספיקה להתחמם ולאבד מהגיזוז, ומעבר מהיר לכוס הבאה, כנהוג בשתיית קולש.
מבנה הכוס מקשה על נשיאה של כוסות רבות מהבר אל שולחנות הסועדים, ולכן פעמים רבות יעשה שימוש במגש מחורר או בעל ידית הנושא מספר כוסות יחדיו.
סגנונות בירה אופיניים: בעיקר קולש, אך לעיתים גם סגנונות גרמניים נוספים כגון אלטביר.

פילסנר

גם כוס זו מגיעה במגוון צורות – עם רגל או בלי, עם דפנות ישרות או מעוקלות עד שמזכירות טוליפ. באופן כללי זהו סוג כוס בעל מופעים רבים, אשר לכולם מאפיין מפתח דומה: כמו בכוס הסטנג, גם כוס זו נועדה להציג את הצלילות המרשימה של הבירה, אז הגיזוז ואת ראש הקצף, ולכן תמיד תהיה צרה וגבוהה.
סגנונות בירה אופיניים: פילזנר בוהמי צ'כי, פילס גרמני.

ת'יסטל

כוס בעלת צורה מוזרה למדי, ולא סתם: הכוס נועדה לחקות את צורתו של קוץ הגדילן (thistle) המזוהה עם סקוטלנד.
לכוס רגל צרה וגבוהה, קערה עגולה המתחלפת לדפנות ישרות וגבוהות. לא מאוד נוחה לשימוש אבל עם הרבה פאסון.
סגנונות בירה אופיניים: איילים סקוטיים חזקים, איילים בלגיים חזקים.

כוסות ייחודיות

יארד

לא, זה לא באנג. זו כוס יארד.
כוס זו מהווה, אולי, את פתרון ה-Drive Through הראשון בתחום המזון. נועדה להגשת בירה לנהגי כרכרות שהיו עוברים ליד בתי מזיגה, ואשר נאסר עליהם לעזוב את עגלתם. לכוס קערה עגולה וצוואר גבוה מאוד וצר.
כוסות המקור לא יכלו לעמוד בזכות עצמן ונזקקו להיתפס על מתקן עץ. כיום קיימות גרסאות בעלות יציבה משופרת המאפשרות שימוש ללא מתקן העץ (חבל, כי הוא כל הקטע).
מאפיינת ומוכרת היום בעיקר ככוס של הבירה "קוואק".

TEKU

הכוס נוצרה על ידי חברת Rastal הגרמנית, תוכננה על ידי אנליטיקנים של גירוי חושי ומבשלי בירה, ונחשבת לאחת מכוסות העידן החדש המובילות והטובות ביותר. הרגל הגבוהה בה אוחזים מסייעת בהרחקת חום הגוף מהבירה, הקערה הרחבה והשוליים דמויי הטוליפ מסייעים בשחרור ארומות, וזווית השפה מותאמת לשפתי הלוגם. הזכוכית הדקה אינה "גונבת" חום מהבירה וגודל הכוס מאפשר פרזנטציה מעולה של הבירה יחד עם ראש קצף גדול.
סגנונות בירה אופיניים: היצרנים מייעדים את הכוס לכל סוגי בירות הקראפט. אישית אמליץ להשתמש בה כמו בכוס טוליפ – לסגנונות ארומטיים מאוד או חזקים באלכוהול.

חמש הכוסות הבאות פותחו על ידי חברת Spiegelau יחד עם מבשלות קראפט אמריקניות, בנסיון להתאים כוסות לסגנונות ספציפיים וגם נמכרות כיופי של מארז מתנה לחובבי בירה:

IPA

מצגת זאת דורשת JavaScript.

הכוס (עם הרגל הגלית דמויית האקורדיון) פותחה בשיתוף המבשלות דוגפיש-הד וסיירה נוואדה והושקה בשנת 2013.
הזכוכית דקה ואינה אוגרת חום, בתחתית ה"רגל" חריטה המסייעת בשחרור גז ושמירה על ראש הקצף, המבנה הגלי של הרגל מסייע בהעלאת החיכוך והגדלת שטח הפנים ובכך שמירה על ראש קצף ושחרור ארומות מוגבר – כל אלו מתאספים אל החלק העליון דמוי ה"טורפדו". הפתח הצר יותר מכווין את כל הארומות אל הלוגם, כיוון שלא משאיר להן מקום "לברוח" – בעת לגימה האף נכנס פנימה ואין חלקים פתוחים של הכוס.
הכוס ללא הרגל לא מיוצרת על ידי אותה חברה, ומשלבת מאפיינים של כוס זו וכוס ה-TEKU.
סגנונות בירה אופיניים: כל סוגי ה-IPA וה- APA ובירות כשותיות נוספות.
לצפיה בסרטון הרשמי

סטאוט ובירות כהות

בעקבות הצלחת פרוייקט כוס ה-IPA, כוס זו פותחה בשיתוף המבשלות Left Hand Brewing ו-Rogue.והושקה בשנת 2014.
בדיוק כמו כוס ה-IPA, גם כוס זו פותחה עם מבשלות המתמחות בסגנון היעד, דרך פנאלים רבים של טעימות, שהצטצמצמו ל-8 מודלים אשר מהם נבחר אחד – type C, כדגם המעצים ביותר את התכונות המאלטיות וטעמי הקפה והשוקולד האופיניים.
סגנונות בירה אופיניים: סטאוט, פורטר, בירות כהות ומאלטיות.
לצפיה בסרטון הרשמי

חיטה אמריקנית

הכוס הזו, שפותחה עם מבשלת Bell's הושקה בשנת 2015.
גם כאן תהליך הפיתוח כלל פאנלים רבים של טעימות, והצטמצמות אל דגם ספציפי המעשיר את המראה הויזואלי, הארומות והגוף.
סגנונות בירה אופיניים: בירות חיטה אמריקניות, ויטביר בלגי.
לצפיה בסרטון הרשמי

בירה מיושנת בחבית עץ

כוס זו הושקה ב-2016 והיא פרי פיתוח של החברה בשיתוף המבשלות Great Divide, Green Flash, Uinta, ו-Cigar City.
והיא מיועדת לבירות מיושנות בעץ.

קראפט פילסנר

הכוס, פרי פיתוח החברה בשיתוף פעולה עם מבשלת Trumer Privatbrauerei האוסטרית ובוגרי הכשרת סומלייה-בירה הושקה בשנת 2017.
הכוס נועדה להדגיש את הפן הכשותי ואת המתיקות של בירות בסגנון פילזנר ופילס.

כוסות היתוליות

קיימות כוסות רבות שמטרתן בעיקר לשעשוע ולהומור, כמו כוס זו – HOPS SIDE DOWN ועוד רבות.

וואו! הגעת לסוף! זה כנראה יהיה זמן להתפנק באיזו כוס בירה…
שחכתי כוס? התעלמתי מהכוס החביבה עליך? רוצים שאפרט על כוס נוספת? ספרו לי בתגובות!
יוחאי

אם מצאת את הידע פה מעניין ושימושי – נשמח להזמין אותך גם לשתף וגם להצטרף אלינו בדף הפייסבוק ובקהילת הפייסבוק "בירה בישראל". 

4 תגובות לכוסות בירה – המדריך המלא והמקיף

השאר תגובה