אני רוצה בירה מסוג עם גוף , וגיזוז .

אני רוצה שתחושת האלכוהול תהיה , והמרירות .

בירה בבריסל ואנטוורפן – חלק א'

פורסם ב מאת יוחאי מיטל

בלגיה נחשבת לאחת מאבני החן בעולם הבירות, וניתן למצוא בה קשת סגנונות רחבה ומגוונת, החל מבירות מנזריות, בירות מתובלות, דרך בירות חמוצות, אלטרנטיביות, מיושנות בעץ ועד בלנדים ובירות חווה פראיות. 
גיל זוננרייך, חובב בירה ומבשל בירה ביתי, ביקר בבלגיה מספר פעמים וכתב את חוויותיו בכתבה שנפרסם כאן באתר בשני חלקים. 

חלק א' – בירות קראפט ובירות בלגיות מסורתיות 

אם אתם כאן – סביר להניח שבירה היא בהחלט תחום עניין שבעיניכם דורש מקום של כבוד בכל טיול לחו"ל. אם כבר לטוס לשתות בירה בחו"ל – איזה מקום יותר מתאים לכך מאשר בלגיה, מדינה עם תרבות בירה עשירה ועתיקה אשר הצמיחה שלל סגנונות בירה שישראלים, לאורך השנים, הצליחו ללמוד להעריך ולאהוב.
כמובן שהעיר הנגישה ביותר והנוחה ביותר להגעה בבלגיה היא בריסל. מזל שבתוכה וסביבה יש כל כך הרבה בירה לראות, לטעום וללמוד! העיר מתהדרת בשלל מקומות שנותנים במה לבירות קראפט, בירות בלגיות מסורתיות (כאשר המעניינות ביניהן לדעתי אלו הן בירות הלמביק החמוצות), חנויות בירה ומסעדות שמעריכות ומכבדות בירה כמו יין טוב.
אז הצטרפו אליי לסקירה מתומצתת (אך לא קצרה) אודות בריסל וסביבתה. המידע, התמונות וההשקפה שאפרוס לפניכם הם פרי שני טיולים שונים לאיזור זה בשנה האחרונה, ואני בטוח שהטיול הבא לא יאחר לבוא.


בירות קראפט בבריסל והאיזור


עולם בירות הקראפט החדשני, על הסגנונות המודרניים והניסיוניים שלו, הבירות הגדולות, הקיצוניות והמרגשות – גדל ומתפתח כל הזמן. מן הסתם הוא הגיע גם לבריסל ולסביבתה: מבית ומחוץ, תוכלו למצוא שלל מקומות להרוות בהם את צימאונכם למשהו כשותי במיוחד, או לסיים את היום עם משקה כבד, שוקולדי ועשיר.

Brewdog pub
כל מי שאי פעם שמע את המושג "בירת קראפט" כנראה שהעלה במוחו תמונה של כמה מבשלות מייצגות וחזקות בשוק הנ"ל, אחת  מהבולטות שבהן היא Brewdog. רבות וטובות מהבירות של המבשלה הגיעו לישראל בתקופה האחרונה ובמחירים אטרקטיביים. למבשלה, למי שלא יודע, יש שלל פאבים וחנויות מסביב לגלובוס. אחד מהם נחת בבריסל ממש מול תחנת הרכבת המרכזית. הפאב מחזיק כמה עשרות ברזים, מספר מקררי בקבוקים ואוכל מהיר שמספק את העבודה לא רע. מעבר לבירות הסטנדרטיות והרגילות שלהם, מה שבאמת מעניין זה שאפשר למצוא שם שלל בירות שונות, מיוחדות וזמניות מהמבשלה שלא זמינות בשגרה (כולל אימפיריאל סטאוטים, לאגרים, IPA חדשות וכדומה) יחד עם המון בירות אורחות ממבשלות קראפט מעניינות לא פחות. האווירה, יש לציין, מאוד אמריקאית ולא אישית, קצת סרט נע, אבל למי שרוצה לשבת על כמה בירות חדשות ומעניינות יחד עם משהו מטוגן ולא בריא בצד, זה מקום לא רע בכלל וקרוב לכל נקודה אחרת בעיר שתחשקו להמשיך אליה משם.

מצגת זאת דורשת JavaScript.



Brussels beer project
מבשלת קראפט קטנה וחביבה שכבר הספיקה גם היא לפתוח חדרי טעימות (tap/tasting rooms) בעוד מדינות מסביב לעולם. מבשלים במקום באטצ'ים יחסית קטנים וגם מיישנים בירות בחביות עץ. המבשלה וחדר הטעימות קיימים יחדיו באותו המקום, שטח גדול עם שולחנות קטנים וגדולים, בר עם כחמישה-עשר ברזים, כשכל הבירות הן של המבשלה. מחלק מהברזים נמזגות בירות הבסיס שקיימות מאז פתיחת המבשלה ומחלקם בירות אקספרמנטליות וחד פעמיות. אפשר להזמין מגשי טעימות וסיורים קצרים וחביבים. בדומה לברודוג גם כאן המקום מרגיש מאוד אמריקאי ופחות אישי, אבל לחובבי בירה יכול להיות לא רע. יש חנות בקבוקים קטנה בכניסה ליד הבר שם אפשר לקנות את הבירות הקבועות, בירות אורחות ולדעתי,השוס הגדול ואולי היחידי כבר מבחינתי להגיע לשם – הבירות המיושנות בחביות שלהם: בקבוקים קטנים של 250 מ"ל עם באטצ'ים אקספרמנטליים שיושנו בחביות שונות (למשל, 2 רד-איילים חמוצים שיושנו אחד בחביות יין לבן, ואחד בחביות יין אדום, בלונד-סטאוט שיושן 18 חודשים בחביות ברבן ובארלי וויין בחביות שנאפס, קראפט במיטבו).

מצגת זאת דורשת JavaScript.



delirium café – hoppy loft
בנוגע לדליריום קפה עוד ארחיב בהמשך על אושרו וגודלו אבל בנושא זה של בירות קראפט נתמקד בקומה העליונה (מבין ה-3) של המוסד הותיק. הקומה השלישית של הפאב הענק מכילה כ-20 ברזים של בירות קראפט מבלגיה ומהעולם כולו. תוכלו למצוא שם שלל בירות כשותיות, לפעמים מעט חמוצות וגם סטאוטים מעניינים עם תוספות משונות. המקום די שקט בפתיחה אך מתמלא לקראת הערב, חלל גדול עם הרבה שולחנות עגולים ונחמדים, ניגשים לבר וקונים את הבירות.

מצגת זאת דורשת JavaScript.



Antwerp – beer lovers bar
אנטוורפן היא עיר מקסימה, יפיפיה ומלאה באוכל ובירה מכל עבר והכל מרחק נסיעת רכבת קצרה מבריסל (בהמשך הכתבה עוד נשוב לנקודה must drink בעיר). אחד הפאבים המעניינים בעיר הוא ה-beer lovers bar שמחזיק 12 ברזים של בירות קראפט מכל העולם שמשתנות כל הזמן, גם בזמן הישיבה בפאב! אפשר להתחיל עם 12 חביות ותוך שעה כבר 4-5 יגמרו ויוחלפו לבירות חדשות. תוכלו למצוא כאן בירות מאוד מענייניות מכל קשת הקראפט: DIPA מעולות וכשותיות, אימפיריאל סטאוטים מיוחדים וסייזונים פאנקיים. בנוסף תוכלו למצוא שם מגוון (לא גדול מאוד אך איכותי) של בקבוקים ופחיות של בירות קראפט שונות מסביב לעולם, ומעט בירות מייושנות! ממליץ בחום, בר מעולה!

מצגת זאת דורשת JavaScript.


בירות בלגיות מסורתיות בבריסל והאיזור


עם כל הכבוד לתרבות הקראפט המרגשת, הסוערת והשונה – בלגיה פיתחה אין-ספור סגנונות בירה מסורתיים עשירים וטעימים שאנשים מסביב לעולם אוהבים לשתות ולהעריך. אני חושב שאני מדבר לא רק בשם עצמי, אלה בשם נתח גדול מחובבי הבירה ובשלני הבירה בישראל. אחת הפעמים הראשונות שהבנתי שיש בבירה משהו שהוא יותר מאשר משקה מעט מריר, מימי ומשעמם כמו *הכנס כאן שם לאגר מסחרי פשוט ומשעמם מכל מקום בעולם* הייתה כאשר טעמתי בירות דאבל, טריפל או וויט-ביר בלגיות. בירות בעלות נוכחות, טעמים וארומות שפתאום גרמו לי לטעום עוד ועוד ולגלות את עולם הבירה.
אנקדוטה קטנה על בירות מנזריות טראפיסטיות בלגיות – בבלגיה צמח סגנון בירה, או, יש לציין – מבשלות, בשם טראפיסטיות. אלו בירות שעד היום (כדי להשאר עם התואר) צריכות להיות מבושלות ע"י נזירים באחד המנזרים הללו (של המסדר הטראפיסטי) וכל הרווחים ממכירת הבירות משמשים לקיום המנזר ולקהילה לה המנזר עוזר. בבלגיה ניתן למצוא שש מבשלות כאלו: orval, achel, Rochefort, chimay, Westvleteren, Westmalle  וניתן לצרף לכאן גם את La Trappe על אף היותה הולנדית (היא על הגבול 😉), רובן פעילות כבר מאמצע המאה ה-19 ועד היום. טיול לבלגיה הוא הזדמנות נפלאה לטעום אותן, לנסות אותן ולמצוא בקבוקים מיושנים ולראות מה הזמן עושה להן (דברים מאוד מעניינים! זה סגנון מאוד נפוץ ומומלץ ליישון). אז נתחיל:

Delirium cafe
הבטחתי שנחזור לאבן הפינה הזאת. בלב בריסל, ממש מרחק יריקה מהכיכר המרכזית ניתן למצוא את הפאב העצום הזה שמחולק ל-3 קומות שונות. העליונה, the hoppy loft, שכבר דיברנו עליה – נותנת במה לבירות קראפט. המרכזית היא הבמה הגדולה ומלאת החיים של הפאב, עם מעל 20 ברזים, חלקן בירות בלגיות מוכרות ואף בגרסאות מיוחדות שלהן (למשל גרסאת הקריסטמס של דליריום) וחלקן בירות קראפט יותר מעודנות. המקום מלא בשולחנות גדולים ויפים, אין ספור שלטים ובירצ'נדייז בכל המקום ויש מספר מקומות ישיבה שנמצאים בתוך סירי בישול בירה ישנים שהוסבו לכך. האווירה שמחה והמקום חי מאוד. הקומה התחתונה מכילה את המרתף האין סופי של הפאב (מעל 3000 בירות, התפריט נראה כמו התנ"ך) שם תוכלו לטעום בירות יותר נדירות ומיוחדות מבלגיה ומכל העולם (גם גולדסטאר יש להם!). אין ספק שלמי שלא ביקר שווה לקפוץ אפילו סתם לבירה אחת, לראות את העיצוב ולהנות מהאווירה לכמה דקות.

מצגת זאת דורשת JavaScript.



Antwerp kulminator café
חזרנו גם לאנטוורפן שמעבר לשוקולדים מדהימים (the chocolate line… trust me), צ'יפס מטורף (frites atelier… trust me) ובירות קראפט יש בה גם מוסד עתיק יומין וממש מוקד עלייה לרגל לבירגיקס מכל עבר הגלובוס: Kulminator cafe הוא פאב שמתופעל ע"י זוג מבוגר ומקסים אשר מחזיקים מרתף בירות אין סופי והייחודיות שלהם – בירות מיושנות! בין עמודי התפריט הענק ניתן למצוא גרסאות מיוחדות כמו La Trappe quadruppel oak aged שבאמת, היא בין הבירות הטובות ששתיתי בחיי (טעמתי רק את גרסא מס' 28), בירות חמוצות בנות עשרות שנים ובירות מסורתיות מיושנות! מעבר לבחירה אקראית של בירות מיושנות, ניתן לקחת מסלולי טעימה של אותה הבירה משנים שונות וכך ללמוד ולהעריך יותר את השינויים שהבירה עברה. אבל אחד הדברים הכי מעניינים לדעתי הוא פשוט לקחת בירה מ-א-ו-ד ישנה ולראות מה הזמן עשה לה. לדוגמא, טעמנו שם בירת קריסמס של מבשלת Abby d'Aulne משנת- שימו לב – 1-9-7-6. כן, 1976, בירה שנחה בשקט בשקט בתנאים מתאימים 40 שנה כדי שבחור ישראלי וארוסתו הנהדרת, חובבי בירה, יוכלו להעריך אותה בפאב קטן וישנוני בעיר אנטוורפן בבלגיה. בקיצור חברים, המון בירות, המון הייפ והרבה דברים מעניינים לטעום ולגלות, ממליץ בחום.

מצגת זאת דורשת JavaScript.


מסעדת Restobiers
מסעדה מאוד חמודה שלא רק מחזיקה ומגישה שלל בירות בלגיות מצוינות אלה גם מבשלת עם בירה. כל מנה בתפריט מכילה בתוכה בירה בלגית אחת כחומר גלם! בין אם ברוטב או במנה עצמה, הבירה שהוסיפו למנה מתאימה ומשפרת את המרכיבים הנוספים ולצד בירה מתאימה (תשאלו את המלצר מה יתאים עם המנה שבחרתם) הכל הופך להיות ממש חגיגה.

מצגת זאת דורשת JavaScript.




עד כאן חלק א' של הכתבה. 
בחלק ב' – סיקור בירות חמוצות מסורתיות וחנויות בירה + מפה שהכנו להורדה במיוחד עבורכם, של כל המקומות. 
לא רוצים לפספס? ניתן לעקוב אחרינו בשלל דרכים: הרשמה לעדכונים מהאתר (בתפריט משמאל), מעקב בדף הפייסבוק, והטובה מכולן, הצטרפות לקהילת הבירה "בירה בישראל" בפייסבוק. 
לרוויה! 

עוברים בבריסל רק בקונקשן קצר? זה בשבילכם

 

השאר תגובה