אני רוצה בירה מסוג עם גוף , וגיזוז .

אני רוצה שתחושת האלכוהול תהיה , והמרירות .

Jacobus RPA - וואלה יופן הולנד

פורסם ב מאת ניצן זיצר (4/5)

קצף הוא לא בירה ~ אמרה הולנדית

איזה כיף לנו! מבשלה נוספת נחתה לה בארץ, הפעם מבשלת יופן ההולנדית!

מותג הבירה יופן הוקם בשנת 1994 בעיר Haarlam שבהולנד, זאת לאחר מאות שנים שבה העיר היתה מרכז ביראי נחשב בהולנד החל מהמאה ה-14. בעקבות עליית הלאגר, ועליית מיסים על חלק מרכיבי הבירה בשנת 1916 נסגרה המבשלה האחרונה בעיר (לאחר שהיו 52 כאלו במאה ה-18). מבשלת יופן שמה לעצמה משימה: להחיות את הארלם כעיר בירה- ולהחזיר עתרה ליושנה. אפילו שם המבשלה "יופן" – משמעותו חביות של 112 ליטר בהן אכסנו את הבירה במאה ה-14 לאורך נהר הספארנה (Spaarne).

כבר בשנה הראשונה, בושלו במבשלה שני מתכונים המבוססים על בירות עתיקות, האחת משנת 1501, והשניה משנת 1407 (קויט, אותה ניתן להשיג בארץ!) עד שנת 2010 (16 שנים!), בושלו הבירות של יופן בכל מיני מבשלות, עד למציאת בית בעיר הארלם, בתוך כנסיה בעיר. ב-2013, הוקמה מבשלה נוספת באזור התעשייתי של הארלם, ועוד אחת בדרך.
במסגרת הייבוא לארץ, מיובאות שלוש בירות של המבשלה, ה-IPA של המבשלה, הקויט, וכמובן הבירה שאותה נשתה היום.

הבירה, יעקובוס, נקראית על שם יעקובוס הקדוש (אתם יכולים לקרוא לו יעקב). הקדוש של הצליינים, שבמהלך מסעותיהם היו ישנים בבתי אירוח. בימים ההם אותם בתי אירוח היה פטורים ממס- שימו לב- בתנאי שהיו מבשלים בירה עם שיפון! על כן, נבחר לקרוא לבירת השיפון-IPA הזה, יעקובוס!

ועכשיו, לבירה!

הבירה נמזגת לכוס, עם ראש קצף צפוף ומפואר בצבע "קרם" ("אופוויט" זה אשכנזי מדי). הבירה בצבע נחושתי בהיר צלול עד כדי קנאה (האמת שלא ברור אם הבירה נחושתית או בצבע זהוב כהה, בכל מקרה זה יפהפה). מהכוס עולה ארומה של פרדס ביום קיץ (תחשבו תפוז – אשכולית – מנדרינה), יחד עם פרחוניות שמזכירה פריחת הדרים (ממש באותו פרדס). מתחת לריחות שנובעים מהשימוש בכשות אמריקנית, ריח של צנימים קלויים היטב.

בטעם, התפוצצות של כשות אמריקנית (אשכולית ונקטרינה בעיקר, אבל אפשר להרגיש גם טעמים מעט פרחוניים ואפילו מעט עשבוניים ברקע), עם טעמי לתת שמזכירים צנימים ואפילו "קשה של לחם" שבילה כמה דקות בתנור. האיזון הזה בין טעמי הלתת והכשות (כשכשות מנצחת, אבל לא בגדול), הוא נהדר ומקנה לבירה חווית שתיה נעימה (ודרינקיבילית מאוד). השיפון מייבש את גוף הבירה, ונותן לה קריספיות כזו שהייתם מצפים לקבל מאיזו לאגר קלילה הרבה ביותר. בנוסף, מעניק השיפון טעמים ספייסים (במיוחד באפטר-טייסט), שקצת מזכירים פלפל שחור. הבירה (בעלת 5.5% אלכוהול) כמעט ולא מותירה חמימות אלכוהולית אחריה, והיא אחת ה-IPA היותר קלילות שיש בארץ (תסיימו שליש לפני שתשימו לב).

לסיכום, יופן RPA היא IPA מעולה, שמביאה איתה לארץ דברים שעוד לא ראינו (זולת "התפסן בשדה השיפון" של מבשלת החלוץ), ועושה את זה בצורה מעולה.

 

גוף – 3

גיזוז – 2

כמות אלכוהול מורגשת – 1.5

כשותיות – 4

ציון כללי – 4

מידע על הבירה

סוג: , מבשלה: יופןארץ מוצא: יצרן: יופן
שתיתם? נהינתם? התאכזבתם? תנו בדירוג!
3 קולות, ציון ממוצע 4.33 (ציון שקול 84%)

השאר תגובה